Nový zákon týkajúci sa ochrany spotrebiteľa bol schválený vládou a parlamentom a začne sa uplatňovať už 1. 7. 2024. Tento zákon má zaručiť bezpečnejšie nakupovanie pre zákazníkov a teda prináša súbor nových pravidiel a nariadení pre obchodníkov. Zároveň však znižuje byrokratické zaťaženie obchodníkov a ruší nepotrebné povinnosti. 

Okrem toho tiež zjednocuje slovenskú legislatívu a zosúlaďuje ju s tou európskou. Obchodníci na základe tohto zákona preto musia aktualizovať všeobecné obchodné podmienky (VOP) a reklamačný poriadok.

Zmeny a výhody pre spotrebiteľov

Lehota sa predlžuje zo 14 na 30 dní a platí pre zmluvy uzatvorené pri predajnej akcii alebo pri nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti (tzv. podomový predaj).

Pri zľavách bude musieť byť uvedená najnižšia cena, za ktorú sa tovar počas najmenej 30 posledných dní pred spustením aktuálnej zľavy predával.

V rámci opatrení musí obchodník zaručiť, že akékoľvek recenzie na ním ponúkaný tovar sú iba od spotrebiteľov, ktorí si tento tovar skutočne zakúpili (príp. ho použili).

Obchodník nemôže, v prípade, že tomu tak nie je, propagovať tovar ako identický s tovarom v inom členskom štáte EÚ.

V prípade, že obchodník použije podvodnú taktiku bude mať spotrebiteľ lepšie možnosti vymedzenia nárokov a prostriedkov nápravy.

Vďaka mechanizmu druhej šance budú obchodníci viac motivovaní vykonať nápravu a prípadné odškodnenie poškodeného spotrebiteľa.

Zákon prináša nové požiadavky na bezpečnosť nepotravinových výrobkov, ktoré nemali osobitnú reguláciu, ako nábytok, školské pomôcky, či bicykle.

Zmeny pre obchodníkov

Zákon si tiež vyžaduje zmenu všeobecných obchodných podmienok (VOP), ktorých správnosť kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia. Nové VOP musia odzrkadľovať všetky zmeny nového zákona

V novom zákone je definovaný pojem obchodník, ktorý zjednocuje našu legislatívu. Doposiaľ bol totiž v zákone o ochrane spotrebiteľa definovaný pojem predávajúci a v Občianskom zákonníku zasa pojem dodávateľ. Zároveň to zjednocuje túto terminológiu s celoeurópskym štandartom.

Zákon ruší niektoré povinností, ktoré sú bez skutočného prínosu pre spotrebiteľov. Týk sa to povinnosti zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň 24 hodín vopred a duplicitnej úprave náležitostí dokladu o kúpe.

Podľa nového zákona sa budú sadzby pokút určovať na základe percentuálneho podielu z obratu obchodníka. Cieľom opatrenia je predísť likvidačným pokutám pre menšie firmy a obchodníkov.

Pre rýchlejšiu nápravu odškodnenia spotrebiteľov prichádza tzv. mechanizmus druhej šance – ak obchodník dobrovoľne ukončí porušovanie predpisov a uskutoční nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov, dôjde k upusteniu od sankcie alebo k zníženiu jej výmery.

Prichádza povinnosť zreteľne uviesť, či ponuku na nákup dáva obchodník alebo nepodnikateľ.

Obchodník musí spotrebiteľa informovať napríklad o znížení ceny tovaru, či popredajnom servise a zároveň mu poskytnúť kontaktné údaje, ako telefónne číslo alebo e-mail, na ktoré ho môže spotrebiteľ kontaktovať.

Zmeny pre e-shopy a online trh

Zákon si tiež vyžaduje zmenu všeobecných obchodných podmienok (VOP), ktorých správnosť kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia. Nové VOP musia odzrkadľovať všetky zmeny nového zákona

V novom znení zákona sú uvedené dva nové spôsoby sankciovania e-shopov, a to odstránenie alebo zmena obsahu uverejného online alebo odstránenie (vymazanie) domény.

Prevádzkovateľ tzv. online trhu (napr. e-shopu) bude mať povinnosť informovať zákazníka podľa akých parametrov boli ponuky získané v rámci vyhľadávania zoradené, ako aj ich spojitosť s inými parametrami vyhľadávania.

Zákon vyžaduje zabezpečenie zvýšenej informovanosti spotrebiteľa pri zmluvách uzatvorených prostredníctvom online trhov (teda napr. e-shopoch).

Prichádzajú tieť nové definície pre pojmy digitálny obsah, digitálna služba a vec s digitálnymi prvkami.

Digitálny obsah na fyzickom nosiči alebo na stiahnutie, ako e-knihy, audioknihy, hudba, či filmy, sa zaraďuje k produktom spolu s digitálnym tovarom a digitálnou službou.

O digitálnu službu sa jedná v prípade, ak nejde o súbor, ale údaje v digitálnej forme, ktoré môže spotrebiteľ spracúvať, vytvárať, uchovávať alebo k ním pristupovať (teda napríklad filmy a hudba v streamovacích službách).

Ak ide o hnuteľnú vec s obsahom digitálneho obsahu/služby a bez tohto obsahu/služby by daná hnuteľná vec už nemohla naďalej plniť svoje funkcie, jedná sa o vec s digitálnymi prkvami (Smart TV, externý disk, USB nosič,…).

Zmeny pre online bazáry (nie bežné e-shopy)

Zákon si tiež vyžaduje zmenu všeobecných obchodných podmienok (VOP), ktorých správnosť kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia. Nové VOP musia odzrkadľovať všetky zmeny nového zákona

Keďže v rôznych online bazároch a podobných platformách predávajú tovar nielen obchodníci, ale aj iní spotrebitelia, ktorých povinnosti voči spotrebiteľovi sa líšia, je pre spotrebiteľa dôležité vedieť tieto dve kategórie predávajúcich odlíšiť, čo musí splniť prevádzkovateľ takejto platformy.

Prevádzkovatelia online bazárov budú mať povinnosť poučiť spotrebiteľa, že pri zmluve s predajcom, ktorý nie je obchodníkom, neplatia určité pravidlá na ochranu spotrebiteľa.

Vyžaduje sa, aby prevádzkovateľ online bazáru, či podobnej platformy informoval spotrebiteľa o tom, ktoré povinnosti zo zmluvy uzatvorenej na online trhu plní prevádzkovateľ a ktoré predávajúci.

Keďže tento nový zákon o ochrane spotrebiteľa je potrebné zapracovať do VOP a reklamačného poriadku, odporúča sa obchodníkom, či prevádzkovateľom online trhov tak urobiť čím skôr. I keď ide o zmenu vyžadujúcu si tieto úpravy, nový zákon o ochrane spotrebiteľa by mal priniesť lepšie podmienky ako pre spotrebiteľov, tak aj obchodníkov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *