Nový zákon týkajúci sa ochrany spotrebiteľa bol schválený vládou a parlamentom a začne sa uplatňovať už 1. 7. 2024. Tento zákon má zaručiť bezpečnejšie nakupovanie pre zákazníkov a teda prináša súbor nových pravidiel a nariadení pre obchodníkov. Zároveň však znižuje byrokratické zaťaženie obchodníkov a ruší nepotrebné povinnosti.
Okrem toho tiež zjednocuje slovenskú legislatívu a zosúlaďuje ju s tou európskou. Obchodníci na základe tohto zákona preto musia aktualizovať všeobecné obchodné podmienky (VOP) a reklamačný poriadok.
Zmeny a výhody pre spotrebiteľov
- Dlhšia lehota na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu
Lehota sa predlžuje zo 14 na 30 dní a platí pre zmluvy uzatvorené pri predajnej akcii alebo pri nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti (tzv. podomový predaj).
- Ochrana pred umelým navyšovaním cien
Pri zľavách bude musieť byť uvedená najnižšia cena, za ktorú sa tovar počas najmenej 30 posledných dní pred spustením aktuálnej zľavy predával.
- Zamedzenie falošných recenzií
V rámci opatrení musí obchodník zaručiť, že akékoľvek recenzie na ním ponúkaný tovar sú iba od spotrebiteľov, ktorí si tento tovar skutočne zakúpili (príp. ho použili).
- Predchádzanie dvojitej kvalite tovaru
Obchodník nemôže, v prípade, že tomu tak nie je, propagovať tovar ako identický s tovarom v inom členskom štáte EÚ.
- Ochrana pred nekalými praktikami obchodníkov
V prípade, že obchodník použije podvodnú taktiku bude mať spotrebiteľ lepšie možnosti vymedzenia nárokov a prostriedkov nápravy.
- Rýchlejšia náprava a odškodnenie spotrebiteľov
Vďaka mechanizmu druhej šance budú obchodníci viac motivovaní vykonať nápravu a prípadné odškodnenie poškodeného spotrebiteľa.
- Vyššia ochrana zdravia spotrebiteľov pri nepotravinových výrobkoch
Zákon prináša nové požiadavky na bezpečnosť nepotravinových výrobkov, ktoré nemali osobitnú reguláciu, ako nábytok, školské pomôcky, či bicykle.
Zmeny pre obchodníkov
- Nutná zmena VOP
Zákon si tiež vyžaduje zmenu všeobecných obchodných podmienok (VOP), ktorých správnosť kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia. Nové VOP musia odzrkadľovať všetky zmeny nového zákona
- Zjednotenie terminológie obchodníka
V novom zákone je definovaný pojem obchodník, ktorý zjednocuje našu legislatívu. Doposiaľ bol totiž v zákone o ochrane spotrebiteľa definovaný pojem predávajúci a v Občianskom zákonníku zasa pojem dodávateľ. Zároveň to zjednocuje túto terminológiu s celoeurópskym štandartom.
- Zrušenie niektorých povinností
Zákon ruší niektoré povinností, ktoré sú bez skutočného prínosu pre spotrebiteľov. Týk sa to povinnosti zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň 24 hodín vopred a duplicitnej úprave náležitostí dokladu o kúpe.
- Nové zásady ukladania pokút
Podľa nového zákona sa budú sadzby pokút určovať na základe percentuálneho podielu z obratu obchodníka. Cieľom opatrenia je predísť likvidačným pokutám pre menšie firmy a obchodníkov.
- Mechanizmus druhej šance
Pre rýchlejšiu nápravu odškodnenia spotrebiteľov prichádza tzv. mechanizmus druhej šance – ak obchodník dobrovoľne ukončí porušovanie predpisov a uskutoční nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov, dôjde k upusteniu od sankcie alebo k zníženiu jej výmery.
- Obchodník vs nepodnikateľ
Prichádza povinnosť zreteľne uviesť, či ponuku na nákup dáva obchodník alebo nepodnikateľ.
- Nové informačné povinnosti
Obchodník musí spotrebiteľa informovať napríklad o znížení ceny tovaru, či popredajnom servise a zároveň mu poskytnúť kontaktné údaje, ako telefónne číslo alebo e-mail, na ktoré ho môže spotrebiteľ kontaktovať.
Zmeny pre e-shopy a online trh
- Nutná zmena VOP
Zákon si tiež vyžaduje zmenu všeobecných obchodných podmienok (VOP), ktorých správnosť kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia. Nové VOP musia odzrkadľovať všetky zmeny nového zákona
- Nové typy pokút
V novom znení zákona sú uvedené dva nové spôsoby sankciovania e-shopov, a to odstránenie alebo zmena obsahu uverejného online alebo odstránenie (vymazanie) domény.
- Parametre ponuky cez vyhľadávanie
Prevádzkovateľ tzv. online trhu (napr. e-shopu) bude mať povinnosť informovať zákazníka podľa akých parametrov boli ponuky získané v rámci vyhľadávania zoradené, ako aj ich spojitosť s inými parametrami vyhľadávania.
- Zvýšená informovanosť
Zákon vyžaduje zabezpečenie zvýšenej informovanosti spotrebiteľa pri zmluvách uzatvorených prostredníctvom online trhov (teda napr. e-shopoch).
- Nová terminológia pre digitálny tovar a služby
Prichádzajú tieť nové definície pre pojmy digitálny obsah, digitálna služba a vec s digitálnymi prvkami.
Digitálny obsah na fyzickom nosiči alebo na stiahnutie, ako e-knihy, audioknihy, hudba, či filmy, sa zaraďuje k produktom spolu s digitálnym tovarom a digitálnou službou.
O digitálnu službu sa jedná v prípade, ak nejde o súbor, ale údaje v digitálnej forme, ktoré môže spotrebiteľ spracúvať, vytvárať, uchovávať alebo k ním pristupovať (teda napríklad filmy a hudba v streamovacích službách).
Ak ide o hnuteľnú vec s obsahom digitálneho obsahu/služby a bez tohto obsahu/služby by daná hnuteľná vec už nemohla naďalej plniť svoje funkcie, jedná sa o vec s digitálnymi prkvami (Smart TV, externý disk, USB nosič,…).
Zmeny pre online bazáry (nie bežné e-shopy)
- Nevyhnutná zmena VOP
Zákon si tiež vyžaduje zmenu všeobecných obchodných podmienok (VOP), ktorých správnosť kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia. Nové VOP musia odzrkadľovať všetky zmeny nového zákona
- Prevádzkovateľ VS predávajúci
Keďže v rôznych online bazároch a podobných platformách predávajú tovar nielen obchodníci, ale aj iní spotrebitelia, ktorých povinnosti voči spotrebiteľovi sa líšia, je pre spotrebiteľa dôležité vedieť tieto dve kategórie predávajúcich odlíšiť, čo musí splniť prevádzkovateľ takejto platformy.
- Nové poučenie spotrebiteľa
Prevádzkovatelia online bazárov budú mať povinnosť poučiť spotrebiteľa, že pri zmluve s predajcom, ktorý nie je obchodníkom, neplatia určité pravidlá na ochranu spotrebiteľa.
- Deľba povinností plnenia zmluvy
Vyžaduje sa, aby prevádzkovateľ online bazáru, či podobnej platformy informoval spotrebiteľa o tom, ktoré povinnosti zo zmluvy uzatvorenej na online trhu plní prevádzkovateľ a ktoré predávajúci.
Keďže tento nový zákon o ochrane spotrebiteľa je potrebné zapracovať do VOP a reklamačného poriadku, odporúča sa obchodníkom, či prevádzkovateľom online trhov tak urobiť čím skôr. I keď ide o zmenu vyžadujúcu si tieto úpravy, nový zákon o ochrane spotrebiteľa by mal priniesť lepšie podmienky ako pre spotrebiteľov, tak aj obchodníkov.